Wozidłami lub pojazdami technologicznymi nazwano samowyładowcze pojazdy, które przystosowane zostały do pracy w trudnych warunkach, o wyspecjalizowanej budowie zarówno podwozia jak i nadwozia, co miało zapewnić dużą ładowność.
Jedne z pierwszych wielkogabarytowych pojazdów pojawiły się w latach 30-tych ubiegłego już wieku. Pojazdy te swoimi rozmiarami przewyższały typowe ciężarówki.
Nazwano je właśnie wozidłami, a ich głównym przeznaczeniem był transport dużej ilości sypkich ładunków, o wadze nawet kilkudziesięciu ton. Wozidła znalazły zastosowanie głównie w przemyśle wydobywczym (przy różnego rodzaju surowcach skalnych), przy produkcji kruszyw, na placach budowy, portach, żwirowniach czy przy budowie dróg. Wraz z rozwojem technologii, wozidła zaczęto modyfikować, dzięki czemu pojazdy znalazły swoje zastosowanie również w innych segmentach rynku budowlanego.
Wyróżnić można dwa rodzaje wozideł. Oprócz wozidła sztywnoramowego występuje również wozidło przegubowe. Wozidła przegubowe znajdują się w ofercie Atlas Poland. Posiadamy dwa modele wozideł przegubowych TEREX TRUCKS - TA300 oraz TA400.
Wozidła sztywnoramowe to pojazdy, które przeznaczone są do pracy w kopalniach odkrywkowych. Ich nazwa zainspirowana została budową pojazdu, ponieważ głównym elementem tego wozidła jest spawana, jednoczęściowa, sztywna rama przedłużnicowa o przekroju skrzynkowym.
Wozidła przegubowe natomiast wykorzystywane są przy wielkoskalowych pracach ziemnych i budowlanych. Charakteryzują się przede wszystkim dużą masą własną.
W Polsce, popyt na nowe, duże wozidła przegubowe jest stosunkowo niewielki, jednak maszyny te są wynajmowane od dealerów czy firm zagranicznych bardzo często. W Polsce dealerem takiego typu maszyn jest firma Atlas Poland. Segment rynku budowlanego opiera się właśnie na pracy tego typu maszyn (między innymi w kopalniach i na budowach). Polska bez wątpienia jest rynkiem, który bardzo prężnie się rozwija, a współpraca z jedna z najbardziej renomowanych marek jaką jest Terex, jest bez wątpienia ważnym elementem w strategii działania firmy Atlas Poland. Maszyny tej firmy są cenione w branży, a klienci często z nich korzystają. Wozidła przegubowe marki TEREX TRUCKS charakteryzują się wysokim poziomem zaawansowania technologicznego, dzięki czemu mogą pracować nawet w ekstremalnych warunkach. Sprawdzają się idealnie w takich warunkach ze względu na napęd na cztery koła, a także dzięki temu iż środek ciężkości maszyny położony jest nisko. W ofercie Atlas Poland można dostać dwa modele maszyny Terex Trucks - TA300, a także TA400. Maszyny TEREX TRUCKS zaprojektowane zostały tak, aby zwiększyć ich wydajność przy pracy, przy jednoczesnym zmniejszeniu zużyciu paliwa oraz skrócenie cykli roboczych.
Bez wątpienia wydajność konkretnej maszyny zależy od jej parametrów. Jednakże, ważny jest także dobór sprzętu, który współpracuje z wozidlami. Odpowiednio dobrane sprzęty podnoszą efektywność wykonywanej pracy. Najlepsze rezultaty osiągnąć można przy założeniu, że optymalny czas dla załadunku jednego wozidła wynosi 5-6 cyklów pracy koparki. Kolejnym czynnikiem, który należy przeanalizować jest odległość oraz konfiguracja drogi, jaka pokonywana jest przez wozidła. Przy analizie trzeba wziąć pod uwagę wozidła z obciążeniem i bez obciążenia, oraz uwzględnić wszystkie przeszkody na drodze takie jak zakręty, nierówności czy pochyłości. Dzięki rozwoju technologicznemu, współcześni konstruktorzy, cały czas modyfikują rozwiązania zastosowane w maszynach, analizują wszystkie wyżej wymienione czynniki, aby w jak najlepszym stopniu dostosować wozidła do każdej sytuacji i warunków, które mogą ja spotkać w trakcie pracy. Pojazdy te nadają się do prac nawet na bardzo nierównym terenie. Wozidła TEREX TRUCKS zaprojektowane zostały tak, aby nawet w wyjątkowo trudnych warunkach zapewnić można było ciągła mobilność maszyny, a także ograniczyć maksymalnie pojawiające się przestoje. W pojazdach TA300 oraz TA400 umieszczony jest układ hamulcowy, który chłodzony jest olejem tarczowym. Umożliwia to wydłużenie odstępów między konserwacja, dzięki czemu można obniżyć koszty eksploatacji, a tym samym zwiększyć wydajność sprzętu.
Wraz z postępem technologicznym również wozidła są bardziej komfortowe i prostsze w obsłudze niż kiedyś. W TA300 i TA400 punkty konserwacji umieszczone zostały w łatwo dostępnych miejscach, dzięki czemu w łatwy i przystępny sposób dostaniemy się do nich z ziemi. Dodatkowo, aby zapewnić szybki i bezpieczny dostęp do tych punktów, pojazd wyposażony jest w elektryczne podnoszenie pokrywy silnika, a także w pełne przechylania kabiny kierowcy. Dzięki temu całość prac konserwacyjnych jest przyjemniejsza, i trwa dużo krócej. Bez wątpienia szczególnym miejscem w maszynie jest kabina. Również kabiny są unowocześniane na bieżąco, tak aby zapewnić maksymalne poczucie komfortu oraz pełnej kontroli nad maszyną. Bardzo intuicyjne i proste jest również sterowanie - w pełni automatyczna lub ręczna skrzynia biegów. Lepszy system nagłośnienia, klimatyzacja czy obniżony poziom hałasu we wnętrzu kabiny - wszystko to sprawia, że operator w maszynach Terex Trucks doświadczyć może nowego standardu i komfortu. Bez wątpienia wygoda operatora, przekłada się na jego lepszą produktywność.
Z ciekawostek, aby móc uzyskać uprawnienia do kierowania wozidlem, konieczne jest ukończenie kursu. Taki kurs umożliwia otrzymanie wszystkich niezbędnych uprawnień do obsługi właśnie takiej maszyny. Osoba starająca się o uprawnienia musi mieć ukończone prawo jazdy kategorii B, a także orzeczenie lekarskie, uprawniające do obsługi pojazdu.
Jak wspomniano we wcześniejszej części artykułu, w ofercie firmy Atlas Poland znajdziemy dwa przegubowe wozidła technologiczne od firmy Terex Trucks - TA300 oraz TA400.
TA300 to maszyna, która osiąga ładowność do 28 ton. Pojemność nasypów to 17,5 m3, natomiast całkowita moc jaka maszyna osiąga to 287 kW (385 KM). Jeśli chodzi o specyfikacje pojazdu, kilka kwestii zasługuje na to, aby przyjrzeć się im bliżej. Wozidło TA300 posiada niskoemisyjny silnik Cummins QSM11, co daje oszczędność zarówno zużycia paliwa jak i niższy koszt eksploatacji. Silniki w maszynach Terex Trucks spełniają także wszystkie normy zgodne z przepisami UE, EPA i CARB. Skrzynia biegów jest w pełni automatyczna, jednak istnieje możliwość obsługi ręcznej - typ ZF 6WG 310 RPC.
TA300 jest również standardowo wyposażony w prawdziwe przednie zawieszenie, dzięki czemu operator ma doskonałą kontrolę trakcji oraz osiąga maksymalną wydajność w najtrudniejszych warunkach. Dodatkową przewagą TA300 jest niemal niezniszczalne podwozie. Osie o dużej wytrzymałości są zdolne do przenoszenia ogromnych obciążeń. To w połączeniu ze skuteczną redukcją biegów i możliwością blokady wielotarczowych mechanizmów różnicowych zapewnia niewyobrażalną moc, szczególnie w trudnych lub złych warunkach pracy. Dzięki temu, że trzy osie pracują w trybie napędu na wszystkie koła (6x6), osiągnięto maksymalną przyczepność. Jednocześnie odciążono układ napędowy i zmniejszono poślizg kół, co przekłada się na zmniejszone zużycie opon i paliwa.
TA400 to pojazd, która osiąga ładowność do 38 ton. Pojemność nasypów to 23,3 m3, natomiast całkowita moc jaka maszyna osiąga to 336 kW (450 KM). Silnik, który występuje w tej maszynie to niskoemisyjny silnik wysokoprężny Detroit Diesel Series 60. Również spełnia on normy zgodne z przepisami UE, EPA i CARB, a także zapewnia większa oszczędność paliwa i niższe koszty związane z eksploatacją. Typ skrzyni biegów to Allison HD4560 ze zintegrowanym zwalniaczem, zamontowana jest bezpośrednio przy silniku. Przekładnia Allison HD4560 może pochwalić się wysoką wydajnością i przeglądem aż co 6000 godzin, co jest niepodważalnym rekordem wśród wozideł przegubowych Terex Trucks. Dodatkowa skrzynia jest automatyczna z przekładnią planetarna, całe sterowanie jest elektroniczne. Posiada sześć biegów do przodu i jeden wsteczny. TA400 zaprojektowano tak, aby sprostać wymaganiom najbardziej ekstremalnych operacji, takich jak kamieniołomy, kopalnie i duże projekty budowlane. Całkowicie odchylana kabina w połączeniu z elektrycznie podnoszoną maską zapewniają łatwość obsługi i maksymalny czas pracy.
Podsumowując, wozidła przegubowe są popularnym wyborem dla projektów budowy dróg w Polsce czy przy budownictwie mieszkaniowym, a także można je znaleźć w kopalniach i kamieniołomach na terenie całego kraju. Wozidła przegubowe Terex Trucks zostały zaprojektowane z myślą o wielu różnych zastosowaniach. Ze względu na rosnącą populację i stare zasoby mieszkaniowe wymagające przebudowy, oczekuje się, że sektor budownictwa mieszkaniowego w Polsce będzie nadal rósł w ciągu następnych kilku lat, w wyniku czego pojawi się zwiększone zapotrzebowanie na sprzęt budowlany. Terex Trucks wraz z dealerem Atlas Poland zapraszają klientów do zapoznania się z naszą ofertą, dotyczącą wozideł przegubowych - TA300 i TA400.
Zapraszamy do kontaktu. Z przyjemnością udzielimy bliższych informacji na temat naszej oferty i usług
Centrala Rumia
Atlas Poland Sp. z o.o.
Ul. Grunwaldzka 35
84-230 Rumia
NIP: 586-22-37-547
Nasz kontakt e-mail
info@atlas-poland.pl
serwis@atlas-poland.pl
czesci@atlas-poland.pl
najem@atlas-poland.pl
Centrala Rumia
+48 58 736 20 63
Sprzedaż maszyn
+48 58 736 20 63
tel. kom.:
+48 669 484 843
Copyright © 2018-2023 Atlas Poland - Polityka prywatności
created by WebProjekt - projektowanie stron intrenetoweych