Atlas Poland
ul. Kwarcowa 3, 84-230 Rumia
+48 58 736 20 63

Koparka Dwudrogowa: niezastąpione narzędzie na torach kolejowych

Koparka Dwudrogowa: niezastąpione narzędzie na torach kolejowych

 
30 listopada 2023

Kiedy myślimy o infrastrukturze kolejowej, na myśl przychodzą nam skomplikowane sieci torów, szybkie pociągi i tajemnicze stacje. Jednak istnieje kluczowy gracz, którego często pomijamy, ale który odgrywa niezastąpioną rolę w budowie i utrzymaniu tych systemów - koparka dwudrogowa.

Ta wszechstronna maszyna jest nie tylko niezbędnym narzędziem na torach kolejowych, ale również kluczowym ogniwem w zapewnianiu ich sprawności i bezpieczeństwa. Dziś przyjrzymy się bliżej roli i znaczeniu koparki dwudrogowej w świecie kolejnictwa.

Koparka Dwudrogowa - Co To Takiego?

Koparka dwudrogowa to potężna maszyna, której zadaniem jest wykonywanie różnorodnych prac na torach kolejowych i tramwajowych. Co ją wyróżnia spośród innych maszyn budowlanych? Przede wszystkim, jej zdolność do poruszania się zarówno po torach kolejowych, jak i standardowych drogach. To właśnie ta wszechstronność czyni ją niezastąpioną w branży kolejowej.

Wielozadaniowa wydajność

Koparka dwudrogowa to prawdziwe narzędzie wielozadaniowe. Jej możliwości obejmują:

  • Wykonywanie robót demontażowo-montażowych i podsypkowych na torach, w tym wymianę podkładów pojedynczych i szeregowo.
  • Profilowanie ławy torowiska, rowów i skarpy, umożliwiając precyzyjne kształtowanie terenu.
  • Wykonywanie prac ziemnych, takich jak kopanie rowów drenarskich czy wyrównywanie powierzchni gruntowych.
  • Przemieszczanie różnych materiałów sypkich, podkładów i elementów torów.
  • Załadunek i rozładunek materiałów na pojazdy samochodowe lub wagony towarowe.
  • Przeciąganie przyczep i wagonów kolejowych.

Wykonywanie robót demontażowo-montażowych i podsypkowych

Tory kolejowe to długie szlaki szyn, które pomagają nam przemieszczać się z miejsca na miejsce. Za ich powstaniem kryją się złożone procesy budowy i utrzymania. Jednym z kluczowych zadań w tej dziedzinie jest wymiana podkładów kolejowych. To elementy toru odpowiedzialne za stabilność i bezpieczeństwo. Składają się z poprzecznych belek, do których mocyje się szyny. W zależności od budżetu i innych aspektów decyzyjnych, stosuje się podkłady drewniane, strunobetonowe, betonowe lub stalowe

Wymiana podkładów: dlaczego to takie istotne?

Podkłady to elementy toru kolejowego, które znajdują się pod szynami i pełnią niezwykle istotną rolę w rozkładzie obciążeń oraz stabilności torów. Jeśli podkłady ulegną uszkodzeniu lub w wyniku eksploatacji zostaną znacząco zużyte, konieczna jest ich wymiana. To zadanie może wydawać się proste, ale na torach kolejowych każdy szczegół ma znaczenie. 

Wymiana podkładów: krok po kroku

1. Przygotowanie Terenu:

  • Pierwszym krokiem jest przygotowanie terenu, na którym zostaną wymienione podkłady. Należy odkręcić śroby mocujące podkłady. 

2. Demontaż Starego Podkładu:

  • Koparka dwudrogowa jest w stanie manewrować zarówno na torach, jak i na tradycyjnych drogach. Przy użyciu specjalistycznego osprzętu jest używana do usunięcia starych podkładów. Na koparce dwudrogowej montujemy urządzenie do wymiany podkładów z chwytakiem obrotowym. Pierwszym krokiem jest wybieranie tłucznia. Urządzenie do wymiany podkładów rozbija stary tłuczeń, dzięki czemu operator może wysuwać stare podkłady.

3. Wymiana Podkładów Pojedynczych:

  • Następnie przystępujemy do wymiany pojedynczych podkładów. Koparka dwudrogowa jest wykorzystywana do wydobycia starych i ułożenia nowych. Chwytak stanowiący element urządzenia do wymiany podkładów łapie podkłady i w zależności od ilości miejsca, wysuwa podkłady poprzecznie do osi toru lub obkręca je o 90 stopni i wyciąga je pomiędzy szynami. Natsępnie podkłady są obracane i układanie jeden obok drugiego na ławie torowiska. 

Zobacz urządzenie do wymiany podkładów:

Prace towarzyszące - co jeszcze trzeba wykonać?

Wymiana podkładów to tylko część procesu. Istnieją także prace towarzyszące, które są niezbędne dla zapewnienia długotrwałej i bezpiecznej infrastruktury kolejowej. Są to między innymi:

  • Wybieranie tłucznia z pomiędzy podkładów
  • Wyrównywanie podsypki pod szynami po wyjściu podkładów, aby utrzymać właściwe położenie toru.

Wymiana podkładów na torach kolejowych to złożone zadanie, które wymaga nie tylko precyzji, ale także odpowiednich narzędzi. Koparka dwudrogowa, dzięki swojej wszechstronności i zdolności do pracy zarówno na torach, jak i na standardowych drogach, odgrywa kluczową rolę w tym procesie. Wyposażona w urządzenie do wymiany podkładów z chwytakiem obrotowym umożliwia precyzyjną i efektywną wymianę podkładów, co przekłada się na bezpieczeństwo i wydajność systemu kolejowego.

Profilowanie ławy torowiska, rowów i skarpy

W budowie i utrzymaniu torów kolejowych, niezwykle ważnym etapem jest odpowiednie profilowanie. Dzięki niemu zapewnia się prawidłowe nachylenia i kształt toru, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i płynności ruchu kolejowego. 

Profilowanie to proces dostosowywania kształtu i nachylenia toru kolejowego do określonych norm i standardów. Jest to niezbędne dla zapewnienia płynności ruchu, uniknięcia wykolejeń oraz minimalizacji zużycia szyn i podkładów. Profilowanie obejmuje nie tylko sam tor, ale także rowy drenarskie i skarpę, co ma znaczący wpływ na odprowadzanie wody i stabilność toru. Koparka dwudrogowa ATLAS 1604ZW wyposażona w łyżkę skarpową umożliwia precyzyjne wykonywanie powierzonych zadań.  

Operowanie narzędziem w różnych płaszczyznach i pod różnymi kątami

Koparka dwudrogowa to wielozadaniowe narzędzie, które umożliwia operowanie narzędziem profilującym w różnych płaszczyznach i pod różnymi kątami. Dzięki temu operator ma pełną kontrolę nad kształtem i nachyleniem toru kolejowego oraz otaczającego terenu. Dzięki wyposażeniu jej w uchylną łyżkę skarpową lub łyżkę skandynawską na obrotnicy operator ma możliwość pracy w różnych płaszczyznach i pod różnymi kątami.

Oto kilka możliwości, jakie oferuje koparka dwudrogowa:

  • Koparka jest zdolna do precyzyjnego profilowania ławy torowiska, zapewniając odpowiednie nachylenia i równość.
  • Woda na torach kolejowych to potencjalne zagrożenie. Koparka dwudrogowa pozwala na dokładne profilowanie rowów drenarskich, co pomaga w szybkim odprowadzaniu nadmiaru wody z torów.
  • Skarpa to ważny element toru kolejowego, wpływający na stabilność i bezpieczeństwo. Koparka umożliwia precyzyjne profilowanie skarpy, dostosowując ją do potrzeb.

Obrót narzędzia i pełna kontrola

Koparka dwudrogowa nie tylko operuje narzędziem w różnych płaszczyznach, ale także umożliwia obrót narzędzia za sprawą głowycy wychylno-obrotowej.

Dzięki temu operator może dostosować kąt pracy narzędzia do konkretnych potrzeb budowy i utrzymania torów kolejowych. To oznacza pełną kontrolę nad procesem profilowania.

Profilowanie to niezwykle istotny etap w budowie i utrzymaniu torów kolejowych. Dzięki koparce dwudrogowej, można to zadanie wykonywać precyzyjnie i efektywnie, co przekłada się na bezpieczeństwo i wydajność systemu kolejowego. Koparka ta umożliwia operowanie narzędziem w różnych płaszczyznach, obrót narzędzia oraz dostosowanie kształtu toru i otaczającego terenu do określonych standardów. 

Wykonywanie robót wyładunkowych i załadunkowych

Koparka dwudrogowa ATLS 1604ZW to prawdziwe wszechstronne narzędzie na torach kolejowych, które nie tylko wykonuje prace ziemne i utrzymaniowe, ale także doskonale sprawdza się w zadaniach związanych z załadunkiem i rozładunkiem różnych materiałów

Przemieszczanie materiałów sypkich

Transport materiałów sypkich, takich jak tłuczeń, żwir czy ziemia, na torach kolejowych to często niezbędna czynność. Koparka dwudrogowa wyposażona w chwytak dwuszczękowy może bezproblemowo wykonywać te zadania. Jej systemy hydrauliczne pozwalają na kontrolowany załadunek i rozładunek tych materiałów, co przekłada się na efektywność prac budowlanych.

Załadunek i rozładunek elementów torów

Koparka dwudrogowa nie tylko przemieszcza materiały sypkie, ale także może być używana do załadunku i rozładunku różnych elementów torów. Odcinki szyn, półzwrotnice, płyty przejazdowe - to tylko niektóre z elementów, które można obsługiwać za pomocą tej maszyny. Jej precyzyjne sterowanie umożliwia dokładne umieszczanie tych elementów w odpowiednich miejscach, co ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i trwałości toru kolejowego.

Bardzo efektywnym oprzyrządowaniem do rozładunku podkładów jest urządzenie do rozładunku podkładów kolejowych oraz chwytak do podkładów kolejowych:

Koparka Dwudrogowa zgodnie z Normami

Koparka dwudrogowa, jako kluczowe narzędzie na torach kolejowych, musi spełniać rygorystyczne normy i zalecenia dotyczące budowy maszyn drogowo-torowych, aby zapewnić bezpieczeństwo pracy oraz ochronę przeciwpożarową.

Norma PN-EN 15746-1+A1: Kolejnictwo – Tor – Maszyny drogowo-torowe

Jednym z kluczowych dokumentów regulujących standardy koparek dwudrogowych jest norma PN-EN 15746-1+A1. Ta norma obejmuje wiele aspektów związanych z maszynami drogowo-torowymi, w tym ich parametry techniczne, wymagania dotyczące bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej.

Bezpieczeństwo pracy

Koparka dwudrogowa musi być zbudowana w taki sposób, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo operatora oraz innych pracowników na placu budowy. To oznacza, że wszystkie systemy maszyny, w tym hydrauliczne, elektryczne i mechaniczne, działają zgodnie z rygorystycznymi standardami.

Ochrona Przeciwpożarowa

Koparka dwudrogowa musi również spełniać wymogi dotyczące ochrony przeciwpożarowej. W przypadku prac na torach kolejowych, gdzie istnieje ryzyko zapłonu lub pożaru, maszyna musi być wyposażona w odpowiednie systemy i materiały ognioodporne, które minimalizują to ryzyko. Dlatego warto postawić na koparkę dwudrogową ATLAS 1604ZW, która spełnia wszystkie normy. Dzięki temu nie musisz się niczym martwić i sprawdzać przepisów - my robimy to za Ciebie. 

Zgodność z normami jest kluczowym aspektem, który zapewnia nie tylko legalność i zgodność maszyny z obowiązującymi przepisami, ale przede wszystkim bezpieczeństwo operatora i wszystkich pracowników na placu budowy. Koparka dwudrogowa ATLAS, która spełnia normy takie jak PN-EN 15746-1+A1, to narzędzie, na które można polegać w trudnych warunkach pracy na torach kolejowych. 

Wszechstronność jazdy i pracy

Koparka dwudrogowa to nie tylko potężne narzędzie budowlane, ale także maszyna o niesamowitej wszechstronności, jeśli chodzi o przemieszczanie się i pracę na różnych rodzajach dróg i torów kolejowych.

Jedną z niezwykłych zdolności koparki dwudrogowej jest jej zdolność do przejazdu przez rozjazdy. Rozjazdy to skomplikowane elementy torów kolejowych, które pozwalają pociągom zmieniać tor. Koparka, dzięki swojemu precyzyjnemu sterowaniu, może bezpiecznie pokonywać te obszary, co jest niezwykle istotne podczas prac remontowych i konserwacyjnych na torach.

Praca na różnych rodzajach dróg i torów

Koparka dwudrogowa nie jest ograniczona tylko do torów kolejowych. Może poruszać się zarówno po utwardzonych, jak i nieutwardzonych drogach. Może pracować na różnych rodzajach torów kolejowych, włączając w to ławę torowiska, międzytorze i wiele innych obszarów.

Dzięki tej wszechstronności koparka dwudrogowa ATLAS 1604ZW może być używana w różnych sytuacjach. Bez względu na to, czy trzeba wykonać prace remontowe, wymienić podkłady, czy przemieszczać materiały sypkie, ta maszyna jest gotowa do działania na wielu różnych powierzchniach.

Komfort i bezpieczeństwo operatora

 

W kabinie operatora koparki dwudrogowej ATLAS 1604ZW znajdziemy wiele zaawansowanych udogodnień, które sprawiają, że praca staje się bardziej komfortowa nawet w trudnych warunkach. Jednym z takich udogodnień jest klimatyzacja. Dzięki niej operator może pracować w optymalnych warunkach temperaturowych, niezależnie od pogody na zewnątrz. To szczególnie istotne podczas prac w upalne dni lub w okresach letnich. Kolejnym ważnym elementem jest fotel Grammer Evolution, który zapewnia niezrównany komfort nawet podczas długich godzin pracy. Wygodne siedzenie, regulowane podłokietniki oraz antywibracyjny system Electronic Active Control zmniejsza wibracje o 40%. Intuicyjne sterowanie sprawia, że każdy ruch staje się przyjemnością.

Bezpieczeństwo operatora jest priorytetem. Dlatego kabina operatora koparki dwudrogowej jest wyposażona w zaawansowane systemy monitorowania, w tym monitorowanie strefy tylnej za pomocą kamery i wyświetlacza w kabinie. To umożliwia operatorowi śledzenie obszaru za maszyną i zapobieganie potencjalnym kolizjom podczas cofania.

Kabina operatora koparki dwudrogowej została zaprojektowana z myślą o ergonomii. Wszystkie potrzebne elementy znajdują się pod ręką. Kabina jest "przeszkolona", co oznacza, że wyposażona jest w okna ze wszystkich stron, co zapewnia doskonałą widoczność na zespoły robocze i miejsce pracy oraz elementy sterowania ruchem kolejowym w czasie jazdy po torze. Duża szyba czołowa jest dzielona, wykonana ze szkła bezpiecznego, a w drzwiach znajduje się okno przesuwne, co pozwala na jeszcze lepszą komunikację wzrokową podczas pracy.

Podsumowanie

Koparka dwudrogowa odgrywa niezastąpioną rolę w budowie i utrzymaniu torów kolejowych. Dzięki jej wszechstronności i wielozadaniowej wydajności, maszyna ta stała się kluczowym narzędziem dla przedsiębiorstw działających w branży kolejowej. Dzięki niej możliwe jest utrzymanie sprawności oraz bezpieczeństwa na naszych torach kolejowych.

 

KontaktSkontaktuj się z nami

Serdecznie zapraszamy do kontaktu! Chętnie udzielimy szczegółowych informacji dotyczących naszej oferty i usług.


Centrala Rumia
Atlas Poland Sp. z o.o.
ul. Kwarcowa 3
84-230 Rumia
NIP: 586-22-37-547

Centrala Rumia
+48 58 736 20 63

Sprzedaż maszyn
+48 58 736 20 63
tel. kom.:
+48 669 484 843

 

Czas pracy: 8:00-16:00 Pn-Pt

 

Formularz kontaktowy

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celu wysłania informacji handlowych drogą elektroniczną:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wysłania informacji handlowych drogą elektroniczną przez Atlas Poland Sp. z o.o., zgodnie z art. 6 ust.1 lit.a europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.Urz.UE L nr. 119, str.1) oraz ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U 2002 nr 144 poz.1204 ze zm)

Copyright © 2018-2024 Atlas Poland - Polityka prywatności

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies.

Cookies Akceptuję