Atlas Poland
ul. Kwarcowa 3, 84-230 Rumia
+48 58 736 20 63

Inwestycje na rynku kolejowym: Czy hamują nas ograniczone możliwości wykonawców?

Inwestycje na rynku kolejowym: Czy hamują nas ograniczone możliwości wykonawców?

 
25 kwietnia 2024

Inwestycje na rynku kolejowym w Polsce zdają się rozwijać z rosnącym impetem, co wyraźnie wynika z danych PKP. Polskie Koleje Państwowe, będące głównym zamawiającym w sektorze, regularnie ogłaszają przetargi na realizację ambitnych projektów – od modernizacji istniejących linii po budowę nowych odcinków. Ostatnie lata przyniosły rekordową liczbę ofert na budowę i remont sieci kolejowej, co jest wspierane zarówno przez środki unijne w ramach programu operacyjnego, jak i znaczące alokacje z budżetu państwa. Ministerstwo Infrastruktury, wraz z PKP Intercity i spółkami doradczymi jak Tor, podkreśla, że kluczowym wyzwaniem pozostaje jednak znalezienie wystarczającej liczby wykonawców, którzy byliby w stanie sprostać rosnącym wymaganiom infrastrukturalnym. To stawia pod znakiem zapytania zdolność rynku do absorpcji zaplanowanych miliardów złotych i realizacji projektów, które mają na celu podniesienie prędkości pociągów i poprawę komfortu przejazdów.

Inwestycje na rynku kolejowym: Wyzwanie dla wykonawców?

Niewystarczająca liczba wykonawców oraz ogromna skala zaplanowanych inwestycji na najbliższe lata stawiają polski rynek kolejowy przed poważnymi wyzwaniami. Wartość inwestycji na infrastrukturę kolejową, zaplanowanych na lata 2024-2030, sięga blisko 250 mld złotych, co przekracza dwukrotnie zdolności przerobowe polskiej branży budownictwa kolejowego. Te dane, pochodzące z raportu firmy Spectis "Budownictwo kolejowe w Polsce 2024-2029", rzucają światło na dysproporcję między ambicjami a realnymi możliwościami wykonawczymi.

Tak ogromne plany inwestycyjne, wspierane przez PKP PLK i realizowane w ramach kilku programów operacyjnych, obejmują zarówno modernizację istniejącej infrastruktury, jak i rozwój nowych linii, co może napotkać na znaczące przeszkody. PKP, jako główny zamawiający na rynku kolejowym, ogłasza przetargi, które często przyciągają oferty od wielu wykonawców, jednak oczekuje się, że zarówno wstrzymanie niektórych zaplanowanych inwestycji, jak i wydłużenie harmonogramów realizacji projektów, będą nieuniknione. Fakt, że tylko 36% rocznych przychodów największych wykonawców kolejowych pochodzi z segmentu inwestycji kolejowych, podkreśla, że branża nie jest w stanie szybko dostosować swojej mocy produkcyjnej do rosnących wymagań.

W ramach programów finansowanych przez Komisję Europejską oraz środków Unii Europejskiej, analiza 120 największych wykonawców kolejowych w Polsce wykazuje, że pomimo sześciokrotnego wzrostu wartości realizowanych inwestycji w ramach Krajowego Programu Kolejowego między 2016 a 2020 rokiem, wzrost zdolności produkcyjnych branży odnotowano tylko na poziomie trzykrotnym. Ministerstwo Infrastruktury, współpracując z PKP Cargo i PKP Intercity, stara się promować rozwój infrastruktury, jednakże stabilny i długoterminowy dopływ nowych kontraktów jest kluczowy dla zrównoważonego rozwoju mocy produkcyjnych firm, a obecna sytuacja na rynku przetargów nie napawa optymizmem.

W perspektywie długoterminowej, mimo chwilowego osłabienia aktywności przetargowej, sektor kolejowy nadal prezentuje znaczny potencjał rozwoju, co potwierdza planowane 100 mld zł inwestycji w najbliższych latach. Jednakże, z uwagi na niską rentowność netto, która w ostatnich latach wynosiła zaledwie 3,2%, branża stoi przed koniecznością zwiększenia swojej efektywności finansowej, co może być kluczowe dla przyszłego sukcesu i realizacji ambitnych planów inwestycyjnych na polskim rynku kolejowym.

Nowe i zmodernizowane linie kolejowe: Możliwości rozwoju dla wykonawców na rynku kolejowym

Przetargi na budowę nowych lub modernizację obecnych linii kolejowych otwierają szerokie możliwości dla wykonawców na rynku kolejowym, który dynamicznie się rozwija dzięki ambitnym planom inwestycyjnym zarządzanym przez PKP PLK oraz wspieranym przez Ministerstwo Infrastruktury. Z planowanych na lata 2024-2030 inwestycji wartości 250 mln złotych, znacząca część przeznaczona jest na budowę i modernizację sieci kolejowej, co stwarza liczne okazje dla firm budowlanych specjalizujących się w budownictwie kolejowym.

W kontekście realizacji tych planów, kluczowe staje się posiadanie odpowiedniego sprzętu. Na przykład, zakup lub leasing koparki dwudrogowej ATLAS może znacząco podnieść efektywność i szybkość realizacji prac przy budowie torów i infrastruktury towarzyszącej. Korzystanie z nowoczesnego sprzętu nie tylko zwiększa moce przerobowe firm, ale także przyczynia się do podniesienia standardów bezpieczeństwa oraz jakości wykonywanych robót.

Firmy mają również możliwość wynajmu takich maszyn, co jest korzystnym rozwiązaniem szczególnie w okresach, gdy zapotrzebowanie na sprzęt jest sezonowe lub projektowe. Wynajem maszyny w ATLAS Poland może zredukować koszty początkowe i zwiększyć elastyczność operacyjną, umożliwiając firmom dostosowanie się do bieżących potrzeb rynkowych bez konieczności angażowania dużych inwestycji kapitałowych.

Dla firm szukających bardziej ekonomicznych rozwiązań, ATLAS oferuje również używane koparki dwudrogowe, które mogą być znacznie tańsze niż nowe modele, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiej efektywności pracy. Zakup używanego sprzętu to sposób na zmniejszenie wydatków inwestycyjnych przy utrzymaniu zdolności do realizacji skomplikowanych projektów infrastrukturalnych.

Te możliwości zakupu, leasingu lub wynajmu sprzętu, takiego jak koparki dwudrogowe ATLAS, pokazują, że rynek kolejowy oferuje różnorodne opcje dostosowane do potrzeb każdej firmy, umożliwiając efektywne zarządzanie zasobami przy równoczesnym maksymalizowaniu potencjału realizacji nowych oraz zmodernizowanych linii kolejowych w Polsce.

Podsumowanie

Podsumowując, polski rynek kolejowy stoi przed znaczącymi wyzwaniami, ale jednocześnie oferuje ogromne możliwości rozwoju dla branży wykonawczej. Przez najbliższe lata planowane są inwestycje o łącznej wartości blisko 250 mld złotych, które mają na celu nie tylko modernizację istniejącej infrastruktury, ale również rozbudowę sieci o nowe linie. To wszystko stwarza popyt na zaawansowane technologicznie rozwiązania oraz usługi, które mogą spełnić rosnące wymagania projektów kolejowych.

Wśród wyzwań, jakie rysują się na horyzoncie, znajduje się niewystarczająca liczba wykonawców zdolnych do sprostania zapotrzebowania, co może prowadzić do opóźnień lub wstrzymywania części inwestycji. Jednakże, rosnące zapotrzebowanie na usługi kolejowe i infrastrukturalne jest także okazją dla firm budowlanych do rozwoju i zdobycia nowych kompetencji, szczególnie w zakresie nowoczesnych technologii budowlanych.

PKP PLK, wspierane przez Ministerstwo Infrastruktury i środki unijne, kontynuuje swoje wysiłki na rzecz rozbudowy i modernizacji polskich kolei, zachęcając jednocześnie do udziału w przetargach zarówno duże, jak i małe spółki budowlane. Umożliwiając firmom dostęp do nowoczesnych narzędzi, takich jak koparki dwudrogowe ATLAS, rynek daje możliwość skuteczniejszego planowania i realizacji projektów, co może znacznie przyspieszyć proces modernizacji polskiego sektora kolejowego.

W obliczu tych możliwości, kluczowe będzie dla wykonawców utrzymanie wysokiej jakości pracy i adaptacja do stale zmieniających się standardów i oczekiwań, co pozwoli na maksymalne wykorzystanie nadarzających się okazji. Zrównoważony rozwój zdolności produkcyjnych i technologicznych będzie fundamentalny dla długoterminowego sukcesu i efektywnego rozwoju infrastruktury kolejowej w Polsce.

KontaktSkontaktuj się z nami

Serdecznie zapraszamy do kontaktu! Chętnie udzielimy szczegółowych informacji dotyczących naszej oferty i usług.


Centrala Rumia
Atlas Poland Sp. z o.o.
ul. Kwarcowa 3
84-230 Rumia
NIP: 586-22-37-547

Centrala Rumia
+48 58 736 20 63

Sprzedaż maszyn
+48 58 736 20 63
tel. kom.:
+48 669 484 843

 

Czas pracy: 8:00-16:00 Pn-Pt

 

Formularz kontaktowy

Zgoda na przetwarzanie danych osobowych w celu wysłania informacji handlowych drogą elektroniczną:
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych w celu wysłania informacji handlowych drogą elektroniczną przez Atlas Poland Sp. z o.o., zgodnie z art. 6 ust.1 lit.a europejskiego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz.Urz.UE L nr. 119, str.1) oraz ustawą z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U 2002 nr 144 poz.1204 ze zm)

Copyright © 2018-2024 Atlas Poland - Polityka prywatności

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies.

Cookies Akceptuję