Atlas Poland
ul. Towarowa 31, 84-230 Rumia
+48 58 736 20 63

Wozidła przegubowe

Wozidła przegubowe

 
19 maja 2020

Wozidłami lub pojazdami technologicznymi nazwano samowyładowcze pojazdy, które przystosowane zostały do pracy w trudnych warunkach, o wyspecjalizowanej budowie zarówno podwozia jak i nadwozia, co miało zapewnić dużą ładowność.

Jedne z pierwszych wielkogabarytowych pojazdów pojawiły się w latach 30-tych ubiegłego już wieku. Pojazdy te swoimi rozmiarami przewyższały typowe ciężarówki.

Nazwano je właśnie wozidłami, a ich głównym przeznaczeniem był transport dużej ilości sypkich ładunków, o wadze nawet kilkudziesięciu ton. Wozidła znalazły zastosowanie głównie w przemyśle wydobywczym (przy różnego rodzaju surowcach skalnych), przy produkcji kruszyw, na placach budowy, portach, żwirowniach czy przy budowie dróg. Wraz z rozwojem technologii, wozidła zaczęto modyfikować, dzięki czemu pojazdy znalazły swoje zastosowanie również w innych segmentach rynku budowlanego.

Wyróżnić można dwa rodzaje wozideł. Oprócz wozidła sztywnoramowego występuje również wozidło przegubowe. Wozidła przegubowe znajdują się w ofercie Atlas Poland. Posiadamy dwa modele wozideł przegubowych TEREX TRUCKS - TA300 oraz TA400.

Wozidła sztywnoramowe to pojazdy, które przeznaczone są do pracy w kopalniach odkrywkowych. Ich nazwa zainspirowana została budową pojazdu, ponieważ głównym elementem tego wozidła jest spawana, jednoczęściowa, sztywna rama przedłużnicowa o przekroju skrzynkowym.

Wozidła przegubowe natomiast wykorzystywane są przy wielkoskalowych pracach ziemnych i budowlanych. Charakteryzują się przede wszystkim dużą masą własną.

 

WADY I ZALETY WOZIDEŁ SZTYWNORAMOWYCH

ZALETY

  • duża ładowność
  • wytrzymała konstrukcja
  • przystosowane do transportu bardzo dużych ładunków
  • duże prędkości transportowe
  • wysoki współczynnik mocy do masy (pomaga pokonywać duże różnice poziomów)
  • tańsze od wozideł przegubowych (przy podobnej ładowności)
  • ułatwiony załadunek, przy symetrycznym kształcie skrzynki

WADY

  • ograniczona mobilność w trudnym terenie (brak napędu na cztery koła)
  • ograniczona widoczność z kabiny kierowcy
  • wyższe koszty eksploatacji związane z Wysokim zużyciem paliwa oraz ogumienia
  • przy jeździe w trudnym terenie, narażenie konstrukcji pojazdu przez zbyt duże obciążenie

 

WADY I ZALETY WOZIDEŁ PRZEGUBOWYCH

ZALETY

  • dostosowane do poruszania się w najtrudniejszych warunkach
  • bardzo dobra widoczność z kabiny operatora ze względu na centralnie jej umieszczenie
  • doskonała mobilność
  • napęd na wszystkie koła
  • małe naciski na grunt

WADY

  • mała ładowność maszyny
  • duże koszty inwestycyjne i eksploatacyjne
  • przegubowa konstrukcja (nie jest przystosowana do pracy na drogach utwardzonych)
  • przy manewrowaniu pojazdem dochodzi do Degradacji nawierzchni

 

ROZRÓŻNIAMY TAKŻE INNĄ KLASYFIKACJĘ WOZIDEŁ:

  • małe wozidła - małe wozidła transportują ładunki od 850 do 9000 kg. Są bardzo wytrzymałe i wydajne. Stosowane są głównie w sektorze przemysłowym oraz rolniczym. Ich zaletą jest to, że są małych rozmiarów, dzięki czemu są idealne do pracy przy ograniczonej wysokości.
  • duże wozidła budowlane - przystosowane są do przewożenia ładunków ciężkich , wozidła TEREX TRUCKS TA300 i TA400 przystosowane są do transportu ładunków o ładowności 28 - 38 ton. Jest to sprzęt trwały, przystosowany do pracy w nawet najtrudniejszych warunkach (możliwość pracy zarówno w warunkach arktycznych jak i na pustyni).

 

W Polsce, popyt na nowe, duże wozidła przegubowe jest stosunkowo niewielki, jednak maszyny te są wynajmowane od dealerów czy firm zagranicznych bardzo często. W Polsce dealerem takiego typu maszyn jest firma Atlas Poland. Segment rynku budowlanego opiera się właśnie na pracy tego typu maszyn (między innymi w kopalniach i na budowach). Polska bez wątpienia jest rynkiem, który bardzo prężnie się rozwija, a współpraca z jedna z najbardziej renomowanych marek jaką jest Terex, jest bez wątpienia ważnym elementem w strategii działania firmy Atlas Poland. Maszyny tej firmy są cenione w branży, a klienci często z nich korzystają. Wozidła przegubowe marki TEREX TRUCKS charakteryzują się wysokim poziomem zaawansowania technologicznego, dzięki czemu mogą pracować nawet w ekstremalnych warunkach. Sprawdzają się idealnie w takich warunkach ze względu na napęd na cztery koła, a także dzięki temu iż środek ciężkości maszyny położony jest nisko. W ofercie Atlas Poland można dostać dwa modele maszyny Terex Trucks - TA300, a także TA400. Maszyny TEREX TRUCKS zaprojektowane zostały tak, aby zwiększyć ich wydajność przy pracy, przy jednoczesnym zmniejszeniu zużyciu paliwa oraz skrócenie cykli roboczych.

 

2 CZYNNIKI, KTÓRE PRZEMAWIAJĄ ZA WYBOREM WOZIDEŁ PRZEGUBOWYCH

  1. BEZPIECZEŃSTWO I WYDAJNOŚĆ

Bez wątpienia wydajność konkretnej maszyny zależy od jej parametrów. Jednakże, ważny jest także dobór sprzętu, który współpracuje z wozidlami. Odpowiednio dobrane sprzęty podnoszą efektywność wykonywanej pracy. Najlepsze rezultaty osiągnąć można przy założeniu, że optymalny czas dla załadunku jednego wozidła wynosi 5-6 cyklów pracy koparki. Kolejnym czynnikiem, który należy przeanalizować jest odległość oraz konfiguracja drogi, jaka pokonywana jest przez wozidła. Przy analizie trzeba wziąć pod uwagę wozidła z obciążeniem i bez obciążenia, oraz uwzględnić wszystkie przeszkody na drodze takie jak zakręty, nierówności czy pochyłości. Dzięki rozwoju technologicznemu, współcześni konstruktorzy, cały czas modyfikują rozwiązania zastosowane w maszynach, analizują wszystkie wyżej wymienione czynniki, aby w jak najlepszym stopniu dostosować wozidła do każdej sytuacji i warunków, które mogą ja spotkać w trakcie pracy. Pojazdy te nadają się do prac nawet na bardzo nierównym terenie. Wozidła TEREX TRUCKS zaprojektowane zostały tak, aby nawet w wyjątkowo trudnych warunkach zapewnić można było ciągła mobilność maszyny, a także ograniczyć maksymalnie pojawiające się przestoje. W pojazdach TA300 oraz TA400 umieszczony jest układ hamulcowy, który chłodzony jest olejem tarczowym. Umożliwia to wydłużenie odstępów między konserwacja, dzięki czemu można obniżyć koszty eksploatacji, a tym samym zwiększyć wydajność sprzętu.

  1. WYGODA

Wraz z postępem technologicznym również wozidła są bardziej komfortowe i prostsze w obsłudze niż kiedyś. W TA300 i TA400 punkty konserwacji umieszczone zostały w łatwo dostępnych miejscach, dzięki czemu w łatwy i przystępny sposób dostaniemy się do nich z ziemi. Dodatkowo, aby zapewnić szybki i bezpieczny dostęp do tych punktów, pojazd wyposażony jest w elektryczne podnoszenie pokrywy silnika, a także w pełne przechylania kabiny kierowcy. Dzięki temu całość prac konserwacyjnych jest przyjemniejsza, i trwa dużo krócej. Bez wątpienia szczególnym miejscem w maszynie jest kabina. Również kabiny są unowocześniane na bieżąco, tak aby zapewnić maksymalne poczucie komfortu oraz pełnej kontroli nad maszyną. Bardzo intuicyjne i proste jest również sterowanie - w pełni automatyczna lub ręczna skrzynia biegów. Lepszy system nagłośnienia, klimatyzacja czy obniżony poziom hałasu we wnętrzu kabiny - wszystko to sprawia, że operator w maszynach Terex Trucks doświadczyć może nowego standardu i komfortu. Bez wątpienia wygoda operatora, przekłada się na jego lepszą produktywność.

Z ciekawostek, aby móc uzyskać uprawnienia do kierowania wozidlem, konieczne jest ukończenie kursu. Taki kurs umożliwia otrzymanie wszystkich niezbędnych uprawnień do obsługi właśnie takiej maszyny. Osoba starająca się o uprawnienia musi mieć ukończone prawo jazdy kategorii B, a także orzeczenie lekarskie, uprawniające do obsługi pojazdu.

   

NASZA OFERTA

Jak wspomniano we wcześniejszej części artykułu, w ofercie firmy Atlas Poland znajdziemy dwa przegubowe wozidła technologiczne od firmy Terex Trucks - TA300 oraz TA400.

TA300 to maszyna, która osiąga ładowność do 28 ton. Pojemność nasypów to 17,5 m3, natomiast całkowita moc jaka maszyna osiąga to 287 kW (385 KM). Jeśli chodzi o specyfikacje pojazdu, kilka kwestii zasługuje na to, aby przyjrzeć się im bliżej. Wozidło TA300 posiada niskoemisyjny silnik Cummins QSM11, co daje oszczędność zarówno zużycia paliwa jak i niższy koszt eksploatacji. Silniki w maszynach Terex Trucks spełniają także wszystkie normy zgodne z przepisami UE, EPA i CARB. Skrzynia biegów jest w pełni automatyczna, jednak istnieje możliwość obsługi ręcznej - typ ZF 6WG 310 RPC.

TA300 jest również standardowo wyposażony w prawdziwe przednie zawieszenie, dzięki czemu operator ma doskonałą kontrolę trakcji oraz osiąga maksymalną wydajność w najtrudniejszych warunkach. Dodatkową przewagą TA300 jest niemal niezniszczalne podwozie. Osie o dużej wytrzymałości są zdolne do przenoszenia ogromnych obciążeń. To w połączeniu ze skuteczną redukcją biegów i możliwością blokady wielotarczowych mechanizmów różnicowych zapewnia niewyobrażalną moc, szczególnie w trudnych lub złych warunkach pracy. Dzięki temu, że trzy osie pracują w trybie napędu na wszystkie koła (6x6), osiągnięto maksymalną przyczepność. Jednocześnie odciążono układ napędowy i zmniejszono poślizg kół, co przekłada się na zmniejszone zużycie opon i paliwa.

TA400 to pojazd, która osiąga ładowność do 38 ton. Pojemność nasypów to 23,3 m3, natomiast całkowita moc jaka maszyna osiąga to 336 kW (450 KM). Silnik, który występuje w tej maszynie to niskoemisyjny silnik wysokoprężny Detroit Diesel Series 60. Również spełnia on normy zgodne z przepisami UE, EPA i CARB, a także zapewnia większa oszczędność paliwa i niższe koszty związane z eksploatacją. Typ skrzyni biegów to Allison HD4560 ze zintegrowanym zwalniaczem, zamontowana jest bezpośrednio przy silniku. Przekładnia Allison HD4560 może pochwalić się wysoką wydajnością i przeglądem aż co 6000 godzin, co jest niepodważalnym rekordem wśród wozideł przegubowych Terex Trucks. Dodatkowa skrzynia jest automatyczna z przekładnią planetarna, całe sterowanie jest elektroniczne. Posiada sześć biegów do przodu i jeden wsteczny. TA400 zaprojektowano tak, aby sprostać wymaganiom najbardziej ekstremalnych operacji, takich jak kamieniołomy, kopalnie i duże projekty budowlane. Całkowicie odchylana kabina w połączeniu z elektrycznie podnoszoną maską zapewniają łatwość obsługi i maksymalny czas pracy.

Podsumowując, wozidła przegubowe są popularnym wyborem dla projektów budowy dróg w Polsce czy przy budownictwie mieszkaniowym, a także można je znaleźć w kopalniach i kamieniołomach na terenie całego kraju. Wozidła przegubowe Terex Trucks zostały zaprojektowane z myślą o wielu różnych zastosowaniach. Ze względu na rosnącą populację i stare zasoby mieszkaniowe wymagające przebudowy, oczekuje się, że sektor budownictwa mieszkaniowego w Polsce będzie nadal rósł w ciągu następnych kilku lat, w wyniku czego pojawi się zwiększone zapotrzebowanie na sprzęt budowlany. Terex Trucks wraz z dealerem Atlas Poland zapraszają klientów do zapoznania się z naszą ofertą, dotyczącą wozideł przegubowych - TA300 i TA400.

KontaktSkontaktuj się z nami

Zapraszamy do kontaktu. Z przyjemnością udzielimy bliższych informacji na temat naszej oferty i usług    


Centrala Rumia
Atlas Poland Sp. z o.o.
ul. Towarowa 31
84-230 Rumia
NIP: 586-22-37-547

Centrala Rumia
+48 58 736 20 63

Sprzedaż maszyn
+48 58 736 20 63
tel. kom.:
+48 885 818 802

 

Czas pracy: 8.00-16.30 Pn-Pt

 

Formularz kontaktowy

Copyright © 2018-2020 Atlas Poland - Polityka prywatności

Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie plików cookies.

Cookies Akceptuję